Search

    کلوپ طرفداران یگانه

    مرکز اخبار هنرهای هفتگانه به همراه دانلود آهنگ جدید

    روابط نامشروع دستمایه یک تئاتر مبتذل می شود – اخبار سینمای ایران و جهان
    اخبار هنر

    روابط نامشروع دستمایه یک تئاتر مبتذل می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

    نوامبر 1, 2019


    سینماپرس: نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه هستند، در تضاد با ضوابط و قواعد اداره کل هنرهای نمایشی است. متاسفانه مشخص نیست که چه کسی باید به این وضعیت بحرانی و حاد نظارت کند و پاسخگو باشد.

    به گزارش سینماپرس، روایت تئاتر «وقتی کبوترها ناپدید شدند» به کارگردانی هستی حسینی، که در تئاتر مستقل تهران  روی صحنه می‌رود، روایتی درباره ادگار پارتس (مهدی کوشکی) عکاس استونیایی در مقطعی است که این کشور توسط آلمانی‌ها تسخیر شده، و روایتگری ادگار(مهدی کوشکی) به عنوان راوی این است:استونی کشوری است که میان آلمان‌ها و روس‌ها و دست به دست شده است و با تاکید و کمی لبخند می‌گوید ما رنگ جمهوریت را هیچگاه به خودمان ندیدم. ادگار قبل از اشغال استونی توسط آلمان‌ها با یودیت نامزدش ازدواج می‌کند. از دیگر شخصیت‌هایی که در این نمایش وجود دارد، رولالند پسرخاله ادگار است که نامزدی به نام روسالیه دارد. این دو از صحنه خارج می‌شوند و ادگار در شب عروسی‌اش مشغول عکاسی از همسر خویش است. یودیت رو به همسرش می‌کند و می‌گوید:

    یودیت: چراغ‌های را خاموش کن

    ادگار: چراغ‌ها را خاموش کنم که چه کار کنیم، چراغ باید باشد، نور باید باشد تا من عکاسی کنم.

    یودیت: تا صبح که نمی‌خواهی از من عکس بگیری

    ادگار: اتفاقا یودیت امشب تا صبح می‌خواهم عکاسی کنم.

    یودیت: یعنی چی! امشب عروسی‌مان است

    ادگار: مگه توی شب عروسی کسی باید کاری بکند بگذار برای دو هفته دیگه

    یودیت: من مشکل دارم

    ادگار: من مشکلی ندارم

    یودیت : دلم برای امشب غنج می‌ره

    ادگار: امشب نه اذیتم نکن (با فریاد) برو توی تخت.

    ادگار در ادامه در قالب روایت می‌گوید: من ناراحت می‌شوم از این اتفاقی که نمی‌تواند بین ما بیفتد و به حیاط می‌آیم و خیلی جنون آسا شروع می‌کنم با تلمبه از چاه آب درمی‌آورم.

    روایت وارد پرده بعدی می‌شود و ادگار رو به مخاطبان می‌گوید که هیتلر اروپا را تسخیر می‌کند و طبیعتا کشور ما هم تسخیر می‌شود. استونی دو شهر بسیار بزرگ دارد؛ یکی تالین و دیگری تارتو. روایت نمایش درباره تعامل ادگار با آلمانی‌ها در شهر تالین است. او با آلمانی‌ها رابطه خوبی دارد و تلاش می‌کند که رولان پسرخاله‌اش را جذب گروه‌های حامی آلمانی‌ها کند و روبه او می‌گوید: “۲۰۶ تا زندانی سیاسی آزاد شدند: “هدیه عید” کی چنین رحمی در حق کسانی که اشغالشان کردند می‌کند!؟ فقط آلمانی‌ها اینکار را می‌کنند. به نظر همه ما باید جمع شویم جلوی آلمانی‌ها تا زانو خم شویم و از آن‌ها تشکر کنیم. یک افسر جوان پیدا کردم توی سرویس ارتش آلمان درست همان حرفی را می‌زند که رئیس جمهور ما زد و نتوانست به آن عمل کند، اگر گفتی؟ امید! ما باید کشورمان را از توی لجن بکشیم بیرون. “یکی از جملات جالب نمایش این است که می‌گوید وقتی کشوری اشغال می‌شود، مشاغل از بین می‌رود و مردم به سمت کارهای قاچاق رو می‌آورند.

    پس از رفتن ادگار در صحنه‌ای یودیت می‌خواهد برای قاچاق مشروبات الکی به ایستگاه قطار برود و با رولان دیدار می‌کند. رولان در مقابل چشمان همسرش تلاش می‌کند یودیت را اغوا کند. تنها زینت این نمایش  که روی صحنه خودنمایی می‌کند تخت‌خواب است و با رفتن یودیت و ناموفق بودن رولان در همراهی با او به سراغ همسر او می‌رود و با گفتن کلمه “جون” رولان تلاش می‌کند همسرش را به رختخواب بیاورد.

      همسر رولان پی به همکاری ادگار با آلمانی‌ها می‌برد و یکی از عکس‌های او را به دست آورده به او نشان می‌دهد و در برخوردی عصبی فریاد می‌زند که خیانت او را نزد سایر هموطنانش آشکار می‌کند، ناگهان ادگار عنان از کف می‌دهد و اقدام به کشتن او می‌کند و ماجرای قتل را طوری جلوه می‌دهد که گویی توسط آلمانی‌ها به او تجاوز شده و به قتل رسیده است.

    ادگار در این مدت همسرش را رها کرده است و یودیت با قاچاق مشروب زندگی خود را می‌گذراند. مشکل جنسی ادگار در عدم رابطه با همسرش مشخص نیست اما یودیت پس از مدتی به بهانه بدست آوردن اطلاعات برای نیروهای شورشی و رساندن آن به گروه‌های پارتیزانی با هدایت رولان با افسر آلمانی به نام هلموت وارد رابطه نامشروع می‌شود. در صحنه‌های برخورد هلموت و یودیت چون شعاع جنسی نمایش برای مولف اصالت دارد دیالوگ‌های چند پهلویی که صرفا از آن برداشت جنسی می‌توان کرد به وفور در هر برخورد وجود دارد. در صحنه آشنایی یودیت و هلموت، چند جوان استونیایی کفش‌های یودیت را دزدیده‌اند و یودیت روی زمین افتاده و فریاد می‌کشد و هلموت که وارد صحنه می‌شود می‌گوید:” با این اوضاع پاهایت، تنها راهی که داری این است که تو را بغل کنم و به خانه‌ام ببرم.” یا در معاشقه کلامی، هلموت یودیت را روی تخت فرا می‌خواند و به او می‌گوید:” بیا، من می‌خواهم به تو پک عمیق بزنم.” یودیت که نمی‌تواند روی صحنه برقصد در مقابل افسر آلمانی دست‌ها را بازمی‌کند و می‌چرخد و افسر آلمانی تا پایان نمایش با لباس زیر روی صحنه حضور دارد.

    هلموت همان کسی است که ادگار با او همکاری می‌کند. صحنه‌های چندش آور جنسی در برخوردها و کلام بازیگران پرنگ است و  از سوی دیگر تلاش رولان – پسرخاله ادگار – برای اینکه رابطه جنسی خود را از نقطه‌ای با یودیت آغاز کند، بخش مهمی از نمایش را دربرمی‌گیرد. در واقع گونه تاریخی – جنسی و «مالنا» سازی (مالنا فیلمی از جوزپه تونارتوره) به علاوه برداشت‌های جنبی از فیلم زندگی دیگران (فلورین هنکل ون دورنسمارک) به صورت ترکیبی در این نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    روایت زنی که در غیاب شوهرش با نازی‌های اشغالگر ارتباط جنسی برقرار می‌کند، محور این نمایش را دربرمی‌گیرد. نکته جالب اینجاست مردی که نمی‌تواند امیال همسرش را برآورده کند و فاقد تمایلات جنسی است، زمینه‌ای را فراهم آورده تا این زن میان سایر شخصیت‌های مرد متخاصم و مقاومت دست به دست شود. پس از اشغال استونی توسط ارتش‌ روس‌ها، یودیت با یکی از افسران آلمانی ارتباط برقرار می‌کند و شوهرش از سوی «کاگ‌ب» (سرویس امنیتی شوروی سابق) به دلیل همکاری با آنان مورد عفو قرار می‌گیرد و در عوض قرار می‌شود که او فیلمی در ستایش حضور روس ها در جشنواره کن بسازد و با افسر اطلاعاتی روس روی فرش قرمز جشنواره کن حاضر شوند.

    در یکی از صحنه‌ها وقتی هلموت مشغول صحبت کردن با ادگار است، یودیت از اتاق دیگری وارد می‌شود و در حالی که همسرش ادگار صدای او را می‌شنود رو به هلموت می‌گوید: “بوس صبحم را به من ندادی؟

    هلموت: بوس صبحت را بعدا می‌دهم

    یودیت: من بوس صبحم را همین حالا می‌خواهم

    ادگار که در مقام راوی سال‌های روایت را برای تماشاگر توضیح می‌دهد ناگهان در میان یادآوری تاریخ، یادی از کودتای بیست و هشتم مرداد می‌کند. این ظرافت‌ها تغییر شرایط را با یادآوری شعار انتخاباتی «امید» به صورت نامحسوس شرایط را به ایران تعمیم می‌دهد و پس از پایان نمایش به دلیل روتوش استعاری نمایش، بهره‌بری نظامیان چه نازی و چه روس را  در پس تغییر شرایط سیاسی و نظامی کشور استونی را  به چه برهه‌ای تاریخ کشورمان تعمیم خواهد داد؟

    اما با حضور نیروهای متفقین در روسیه، یودیت که رابطه‌اش با هلموت عمیق شده تلاش می‌کند که با او فرار کند اما موفق به این کار نمی‌شود. با آمدن روس‌ها ادگار از رابطه نامشروع همسرش با افسر اطلاعاتی روس آگاه است اما همچنان و به صورت ظاهری رابطه‌ خود  را با او ادامه می‌دهد.

    با اینکه «وقتی کبوترها ناپدید شدند» پیش از این توسط گروه دیگری اجرا شده بود، اما بدون سانسور و روتوش کمتری و با تغییر بازیگران دوباره روی صحنه رفت. به صورت طبیعی جریانی در سینما در التهابات پسا ۸۸ سعی می‌کرد چنین وضعیت‌های نمایشی مشابهی {جنسی} را وارد سینما کند اما موفق به این کار نشد. اما صحنه تئاتر، کاملا  آزاد است و هر نمایش‌ با چنین محتوایی قابلیت و  امکان رفتن روی صحنه را دارد. گذشته از اینکه متن اصلی دارای اشتباهات فراوانی دارد، اما با خواندن متن اصلی سُفی اکسانن، روابط غیرمتعارف در مسیر روایت‌های فرعی روایت قرار دارد و تقابل ادگار با نیروهای روس و آلمانی در متن نمایش پررنگ‌تر است. اما در ورسیون آداپته‌ای که روی صحنه می‌رود، پرداختن به روابط نامشروع و تبدیل شدن یودیت به یک شی کثیفی که دائما درحال دستمالی شدن توسط همه شخصیت‌های غیر از همسر خویش است در متن نمایش قرار دارد.

    نکته قابل توجه درباره بازیگران این نمایش این است که مهدی کوشکی بدترین بازی ممکن را از خود به اجرا می‌گذارد، رویا میرعلمی که ناموفق‌ترین بازیگر نمایش‌های تلویزیونی است را باید از نزدیک دید که چقدر اجراهایش نازل و زننده است. شهروز دل افکار در نقش رولان، بچه لوسی است که برای اینکه بهانه نگیرد او را بازی داده‌اند وگرنه دل افکار فاقد استانداردهای مرسوم بازیگری روی صحنه نمایش است. صحنه‌آرایی فیلم بدوی است، بازیگرها حسی در صحنه ایجاد نمی‌کنند و همه این ‌ضعف‌ها پشت نمایش‌های ملتهب و رادیکال جنسی رنگ می‌بازد. به راستی صحنه تئاتر خالی از تعقل و اندیشه است به نظر می‌رسد عدم پرداخت درست و دقیق و متوالی صحنه حکایت از این دارد که کارگردان در حین تمرین‌ها، دستکم نقش کارگردان نداشته است.

    نمایش‌هایی از این دست  هم به دلیل اتکا به چند مولفانه ساده‌انگارانه از یک نئوآتراکسیون رادیکال، فراتر نمی‌رود. آنچه تامل برانگیز است که نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه هستند، در تضاد با ضوابط و قواعد اداره کل هنرهای نمایشی است. متاسفانه مشخص نیست که چه کسی باید به این وضعیت بحرانی و حاد نظارت کند و پاسخگو باشد.

    *مشرق

    راهبری نوشته

    آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان – اخبار سینمای ایران و جهان
    نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فتح خرمشهر برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

    نوشته‌های تازه

    • سیدمسعود شجاعی طباطبایی: امسال سطح کمی و کیفی آثار بسیار بالا بود – اخبار سینمای ایران و جهان
    • اکران اینترنتی فیلم تئاتر «لافکادیو» در گام دوم طرح «نمایش‌نما» – اخبار سینمای ایران و جهان
    • انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان از «رسالت گمشده» رونمایی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان
    • زمان دقیق برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی – اخبار سینمای ایران و جهان
    • برای اینکه کارها آنلاین پخش شود نیاز به این است که اجرای زنده با کیفیت خوب داشته باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان
    • صالحی: با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شاهد کاهش تخلفات و هزینه‌های بالادستی خواهیم بود – اخبار سینمای ایران و جهان
    • هیات داوران «رادیوتئاتر» جشنواره فجر معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان
    • بودجه ۳ هزار میلیاردی فقط برای «صداوسیما» نیست/این بودجه میان ۲۷ دستگاه توزیع خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان
    • از تئاتر شروع کردم و هنوزم که هنوز است بچه تئاترم! – اخبار سینمای ایران و جهان
    • ارزیابی چهار هزار ترانه در موسیقی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان
    • تجلیل از زنده یاد مرحوم «کریم اکبری مبارکه» – اخبار سینمای ایران و جهان
    • «امیر مردانه» دبیر سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شد – اخبار سینمای ایران و جهان
    • اکران فیلم‌تئاترهای کانون در فضای مجازی از اول بهمن – اخبار سینمای ایران و جهان
    • آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه برای تماشای آثار تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان
    • تعیین تکلیف تالارهای نمایشی جشنواره تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان
    • این بخش از جشنواره قرار است در جزیره کیش برگزار شود! – اخبار سینمای ایران و جهان
    • بر حراج نه فقط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه بازرسان دارایی و حتی نیروی انتظامی نظارت دارند – اخبار سینمای ایران و جهان
    • متأسفانه شرایط تئاتر اصلاً نرمال و طبیعی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان
    • «خانه موزه انتظامی» تا ۱۴۰۰ اجرا ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان
    • متاسفانه اهالی تئاتر در بازه زمانی اخیر به تنگناهای شدید مالی برخورده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان
    • «سرباز» میهمان جشنواره تئاتر فجر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان
    • تماشاخانه «سنگلج» اواسط هفته آینده فعال می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان
    • پخش مناظره کامل «آیت‌الله مصباح‌» با حزب توده و جریان‌های الحادی – اخبار سینمای ایران و جهان
    • معرفی آثار بخش مهمان و غیررقابتی «تئاتر فجر» – اخبار سینمای ایران و جهان
    • چشم‌انداز روشنی پیش روی تئاتر نیست – اخبار سینمای ایران و جهان
    • «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برای احقاق حقوق هنرمندان باید مطالبه‌گر باشد؛ اما این مطالبه‌گری اساسا انجام نمی‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان
    • متأسفانه از سمت مسئولان، هیچ‌گاه «هنر» جدی گرفته نشده است و این بی‌توجهی ربطی به دوران کرونا هم ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان
    • رضا کیانیان: به این دلیل به این جشنواره اضافه شدم که این رویداد قصد دارد که به کسانی بها دهد که هیچگاه جدی گرفته نشدند – اخبار سینمای ایران و جهان
    • اعلام شرایط و ضوابط خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران – اخبار سینمای ایران و جهان
    • انگیزه اصلی من از ساخت مجسمه «سردار سلیمانی» مجسمه‌های بسیار بدی بود که از ایشان در اقصی نقاط ایران ساخته و رونمایی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

    دسته‌ها

    • اخبار هنر

    Leave a comment لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    code

    Copyright © 2021
    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کلوپ یگانه محفوظ است